De afgelopen twee jaar heeft de luchtvrachtindustrie geprofiteerd van een verschuiving van zee- naar luchtvervoer, maar toonaangevende expediteurs hebben laten weten dat de trend in het tweede kwartaal begon om te keren.

De Amerikaanse CH Robinson en DHL Global Forwarding merken dat er in het tweede kwartaal een verschuiving terug naar zee plaatsvond, nu de kosten van containervervoer dalen en de opstoppingen in havens afnemen.

"De omschakeling van luchtvracht terug naar zeevracht heeft zich doorgezet nu meer verzenders lagere kosten voor de toeleveringsketen zoeken door de langere duur van de doorvoer van zeevracht te tolereren," zei CH Robinson.

De expediteur met hoofdkantoor in de VS registreerde een daling van 6% in luchtvrachttonnage tijdens de periode, deels als gevolg van de verschuiving terug naar oceaan.

Bij de presentatie van haar laatste kwartalacijfers gaf DHL Global Forwarding een verklaring voor een daling van zijn luchttonnage dit jaar: "De volumes luchtvracht daalden licht, mede door modale verschuivingen terug naar zeevracht. Veroorzaakt doordat klanten de betrouwbaarheid van zeevracht erkenden."