Monta heeft een geslaagde Black Friday achter de rug, zo laat de e-fulfilmentprovider weten. Monta verwerkte afgelopen vrijdag 54% meer bestellingen dan een jaar eerder. 40% daarvan werd veroorzaakt door nieuwe klanten; bestaande klanten ontvingen 14% meer orders. Vooral in de categorieën cosmetica, fashion en voedingssupplementen zag Monta een grote toename.

Edwin van der Ham, directeur Monta: “Voor Monta is dit altijd de mooiste dag van het jaar. Alle medewerkers binnen het bedrijf werken vandaag op de werkvloer, vaak in dubbele shifts. Op dit moment worden er 4 pakketjes per seconde verwerkt en de software van Monta voorspelt dat dit zal stijgen naar 5,2 orders per seconde. We kunnen de drukte nog goed aan, dus laat die bestellingen maar komen!” 

Naast het fulfilment binnen de warehouses van Monta draaien er in 80 externe warehouses op Monta’s magazijnsoftware ‘MontaWMS’. Ook bij deze webshops is een groei van ruim 10% zichtbaar ten opzichte van vorig jaar.

Black Friday eerder van start

In voorgaande jaren werd het grootste deel van de voorraden al in oktober aangeleverd, dit jaar werden de artikelen al geleverd vanaf begin september. Er is dus eerder in het jaar voorraad aangeleverd, maar daarnaast ook meer ten opzichte van vorig jaar. 

Al sinds enkele jaren gaan veel webshops een week vóór Black Friday al van start met acties. Dit jaar begonnen verschillende klanten van Monta zelfs al met kortingen in de tweede week van november. Het is daarom des te opvallender dat er, ondanks dat er eerder is gestart met kortingsacties, nog steeds op Black Friday zelf een nóg grotere piek dan vorig jaar op te merken is. 

Retouren: kosten en ruilen

De retourenstroom na Black Friday is volgens Monta flink te noemen. In het afgelopen jaar is er een sterke toename zichtbaar in het aantal webshops dat ervoor kiest het volledige retourbedrag of een gedeelte hiervan door te belasten aan de consument. Hiermee verschuift ook de publieke opinie; waarbij men vorig jaar nog gratis retourmogelijkheden verwachtte, accepteert het merendeel van de consumenten nu wanneer zij een (klein) bedrag moeten betalen om gebruik te maken van het retourproces. Monta merkt onder haar fulfilment klanten dat webshops hun klanten in toenemende mate helpen om de artikelen die zij willen terugsturen niet enkel te retourneren, maar direct om te laten ruilen voor een ander artikel. Dit zorgt ervoor dat zij 35% van hun retouren om weten te zetten in nieuwe orders.