Amazon.nl is begonnen met het verzenden van producten naar klanten zonder extra verzenddoos. De producten worden in de originele verpakking van de fabrikant verzonden met daarop het adreslabel. Het nieuwe verpakkingsprogramma in Nederland kan de CO2-uitstoot verminderen, dankzij lichter transport en minder productie en recycling van verpakkingsmaterialen en moedigt verkooppartners aan om hun producten te verpakken in gemakkelijk te openen en recyclebare verpakkingen, zodat ze zonder extra Amazon-verpakking verzonden kunnen worden.

Het weglaten van de extra verzenddoos maakt zendingen kleiner en lichter, wat leidt tot minder uitstoot per pakket. Uiteindelijk is er in totaal minder karton om te recyclen. Sinds 2015 heeft Amazon het gewicht van de verzendverpakking per zending met gemiddeld 41% verminderd en wereldwijd meer dan 2 miljoen ton verpakkingsmateriaal bespaard.

Roeland Donker, Country Manager Amazon Nederland: “Onze klanten van Amazon willen gemakkelijke en passende recyclebare verpakkingen, die afval minimaliseren en tegelijkertijd een schadevrije levering garanderen. Maar het reduceren van verpakkingen is voor ons niet genoeg. Het idee achter dit programma is om die extra verzenddoos met ons logo erop alleen nog maar in te zetten als klanten erom vragen of het absoluut noodzakelijk is. Verzenden zonder extra verzendverpakking zal de norm worden voor veel artikelen uit ons assortiment. Het helpt ons om de impact ervan op het milieu te reduceren.”

Duizenden producten, waaronder keukenaccessoires, sportartikelen en kantoorbenodigdheden, zijn geselecteerd om deel uit te maken van dit nieuwe programma in Nederland, dat binnen Amazon 'Ships in Product Packaging' heet. Alle producten hebben valtests doorstaan, zodat ze veilig bij de klant aankomen in hun originele productverpakking. De klant wordt hiervan op de hoogte gebracht tijdens het bestelproces, waarin wordt uitgelegd dat het artikel wordt geleverd in een verpakking die 'laat zien wat erin zit'.

“We weten dat klanten soms liever toch een extra verpakking aan hun bestelling toevoegen, bijvoorbeeld als de bestelling een cadeau is voor een van de kinderen. We willen geen verrassing bederven. Daarom bieden we klanten de optie om een extra verpakking aan te vragen, zelfs als hun bestelling zonder verpakking kan worden verzonden, met de optie ‘Verzenden in Amazon-verpakking’,” voegt Donker toe.
 
Amazon werkt samen met merken zoals Procter & Gamble om verpakkingen te ontwerpen en te testen voor hun producten, waaronder Pampers, Swiffer en Ariel, zodat ze kunnen worden verzonden zonder dat er extra verpakkingsmateriaal nodig is. Als extra verpakking nodig is, gebruikt Amazon machine learning algoritmes om slimme verpakkingskeuzes te maken, zodat de verpakking goed past in de verzenddoos en er zo min mogelijk extra materiaal gebruikt wordt.