Ook het Duitse retaillandschap wordt steeds digitaler. 85% van de Duitse detailhandelaren biedt haar producten en diensten zowel online als offline aan, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 66% vóór de pandemie in 2019. Zo blijkt uit onderzoek onder 503 retailers door de digitale branchevereniging Bitkom.
"De coronapandemie heeft de online retail een aanzienlijke impuls gegeven en het winkelgedrag van klanten blijvend veranderd", vertelt Dr. Bernhard Rohleder, CEO van Bitkom. Hij benadrukt dat steeds meer retailers hun online activiteiten uitbreiden en tegelijkertijd hun offline winkel in stand houden.
Ondanks het besef dat kunstmatige intelligentie (AI) cruciaal zou kunnen zijn voor de toekomst van de detailhandel, maakt tot nu toe slechts 4% van de Duitse detailhandelaren gebruik van AI-technologieën. Dr. Rohleder benadrukt: "Afwachten is zelden een goede strategie. De toetredingsdrempels voor de inzet van AI zijn momenteel lager dan ooit. Van klantenservice tot reclamecampagnes, van aankoopplanning tot productlanceringen - AI kan bijna overal in de detailhandel zinvol worden ingezet."
De toekomstvisies van retailers voor 2030 omvatten volgens Bitkom autonome leveringen, virtuele winkelwerelden en het gebruik van NFT's om productinformatie te verifiëren. Tweederde van de retailers geeft aan zichzelf als achterblijvers te zien als het gaat om digitalisering.
02 november 2023 om 13:17 Laatst gewijzigd: 09 mei 2024 om 23:162 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.