MAN Truck & Bus heeft de verkoop van de eerste zware elektrische vrachtwagens aangekondigd, de MAN eTGX en de MAN eTGS en zet daarmee een grote stap in de richting van de decarbonisatie van vrachtvervoer. De eerste 200 vrachtwagens zijn reeds verkocht en worden komend jaar geleverd.

Friedrich Baumann, Executive Board member for Sales and Customer Solutions at MAN Truck & Bus, verklaarde: "Om het klimaatakkoord van Parijs te bereiken, moeten wij als commerciële voertuigindustrie ons steentje bijdragen en de CO2-uitstoot duurzaam verminderen. Met de verkoop van onze nieuwe eTrucks stappen we nu een nieuw tijdperk van klimaatneutraal vervoer in."

De nieuwe elektrische vrachtwagens, ontwikkeld in Duitsland, hebben een dagelijkse actieradius van maximaal 800 km, die later zal worden uitgebreid tot 1.000 km. Ze bieden verschillende oplaadopties, waaronder de MCS (750 kW) en CCS (375 kW) standaarden, en bieden klanten de flexibiliteit om de positie van de laadpoort aan te passen.

De vrachtwagens maken gebruik van een modulair batterijconcept, wat tot 2,4 ton aan variabele laadcapaciteit mogelijk maakt. Bovendien heeft MAN voor de nieuwe eTrucks een breed scala aan oplegger- en chassisvarianten ontworpen, waaronder modellen met zeer korte wielbases vanaf 3.750 mm, om aan verschillende transportbehoeften te voldoen.

MAN heeft ook ingezet op eMobility Consulting, een holistische aanpak die varieert van vlootadvies tot de ontwikkeling van oplaadinfrastructuur, ondersteund door digitale tools voor routeplanning en implementatieanalyse.

De eerste 200 vrachtwagens zijn gepland voor levering in 2024, met een grotere productie die in 2025 van start gaat. Het bedrijf heeft al 600 aanvragen ontvangen.

Met deze lancering bevestigt MAN zijn inzet voor een duurzamere toekomst en benadrukt het de noodzaak van een uitgebreide laadinfrastructuur om de overgang naar elektrische mobiliteit te vergemakkelijken. "Wij hebben daarom een aanzienlijk versnelde uitbreiding nodig tot ten minste 4.000 megawatt laadpunten in Duitsland en 50.000 snellaad- en megawatt laadpunten in Europa tegen 2030," zei Baumann.