In een recente open brief aan de leden van het Europees Parlement (MEP's) hebben de ETSC (European Transport Safety Council) en diverse verenigingen voor voetgangers, fietsers en transportwerkers het belang onderstreept van aanvullende professionele training voor bestelwagenchauffeurs. In het licht van de voorgestelde herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn (2006/126), die tot doel heeft de verkeersveiligheid te versterken.

De belangengroepen benadrukken de stijgende betrokkenheid van bestelwagens bij verkeersongevallen in de EU. "In 2018 was 11% van alle verkeersdoden, oftewel 2630 levens, het gevolg van crashes met bestelwagens, waarbij 39% van deze dodelijke slachtoffers voetgangers, fietsers en motorrijders waren."

De toename van het gebruik van bestelwagens wordt toegeschreven aan factoren zoals de groei van online winkelen, hogere vraag en nachtelijke leveringen. De brief stelt dat de huidige regelgeving voor bestelwagens onder de 3,5 ton aanzienlijk milder is dan die voor zware vrachtwagens (HGV's). Hierdoor kunnen bestelwagenvloten onder lagere normen opereren, wat een aanzienlijk veiligheidsrisico oplevert.

De organisaties pleiten voor een uitgebreide opleiding voor professionele bestelwagenchauffeurs en suggereren dat de huidige vereisten voor bus- en vrachtwagenchauffeurs moeten worden uitgebreid. "Dit kan worden bereikt als onderdeel van het voorstel van het Europees Parlement om een B+ categorie op te richten met een aparte vereiste voor CPC-type training voor N1-voertuigen die voor professionele doeleinden worden gebruikt."

Daarnaast uitten de organisaties hun bezorgdheid over het voorstel van de Europese Commissie om het toegestane gewicht van een 'B'-categorie voertuig te verhogen van 3,5 naar 4,25 ton. Ze citeerden een rapport van het VIAS-instituut in België waarin wordt beweerd dat grotere voertuigen een steeds negatievere impact hebben op de verkeersveiligheid, met name voor voetgangers en fietsers.