Amazon mag dan gestopt zijn met het runnen van bijna al zijn eigen speciaalzaken of winkels in winkelcentra, maar het lijkt mogelijkheden te zien in winkels die door andere winkeliers gerund worden. Eerder dit jaar sloot het bedrijf al zijn boekwinkels, 4-Star winkels en pop-ups, zodat alleen zijn levensmiddelenwinkels, gemakswinkels en een kledingwinkel overbleven.

 

De optie is beperkt tot geselecteerde artikelen en is gratis voor Prime leden uit de Verenigde Staten zolang ze minstens $25 besteden; voor bestellingen onder $25 kost de dienst $2,99. Sommige winkels zullen ook afhalen in de winkel aanbieden, zei Amazon.

De overeenkomst van maandag met PacSun, GNC en anderen is ook het nieuwste voorbeeld van Amazons ontwikkeling tot minder een detailhandelaar te spelen en meer een leverancier van diensten te worden met cloud computing, fulfillment en reclame. In haar meest recente kwartaal zag Amazon de inkomsten op die gebieden groeien, terwijl haar online detailhandel voor het tweede kwartaal op rij daalde.

Amazon heeft eerder samengewerkt met de fysieke winkels van andere detailhandelaars. Zo neemt Kohl's al een paar jaar Amazon retouren aan in al zijn fysieke winkels, wat volgens het warenhuis helpt om de voetgangersstroom te stimuleren.

Merken hebben de samenwerking met Amazon op verschillende manieren benaderd, waarbij sommige het vermijden om de controle over hun eigen marketing, gegevens en merchandising te behouden, en andere het zien als een manier om in contact te komen met Amazons enorme klantenbestand. 

Voor PacSun, dat al een online Amazon storefront runt, is de nieuwe Prime leveringsoptie "nog een manier voor ons om onze klanten de stijlen te bieden die ze willen en waar ze van houden, wanneer ze dat willen," zei Mimi Ruiz, vice-president e-commerce van PacSun, in een verklaring.