Katoen Natie en Intergamma zullen het opslag- en orderverwerkingssysteem AutoStore inzetten om de snelheid en efficiëntie van e-commerce bestellingen naar Intergamma-klanten aanzienlijk te verhogen.

Het AutoStore-systeem, een kubusvormig geautomatiseerd systeem uitgerust met 20 robots, is in werking getreden op Katoen Natie's logistieke platform in Kallo, het grootste multi-klanten logistieke platform in Europa. Deze ontwikkeling volgt op een uitbreiding van hun succesvolle 10-jarige samenwerking met nog eens 5 jaar. Fernand Huts, voorzitter van Katoen Natie, verklaarde: “Voor Katoen Natie is de expertise opgebouwd met AutoStore een extra stimulans om nieuwe klanten naar onze logistieke platforms te trekken met innovatieve oplossingen.”

Intergamma, marktleider in de doe-het-zelf markt in de Benelux, is in een groeifase. Joost De Beijer, CEO van Intergamma, benadrukte: “De nieuwe investering in AutoStore in samenwerking met Katoen Natie sluit perfect aan bij onze strategie, waarbij e-commerce cruciaal blijft voor de toekomst terwijl we tegelijkertijd onze toeleveringsketen duurzamer maken.”

Het AutoStore-systeem is uniek. Binnen een grid worden voorraadbakken tot 16 niveaus hoog gestapeld. Autonome robots verplaatsen zich bovenop dit grid om voorraad voor bestellingen uit het grid te halen, waarbij ze bakken optillen en herschikken totdat ze de juiste hebben. Deze efficiëntie heeft geen invloed op bestaande banen; het vermindert pickfouten en zorgt voor continue voorraadbeheer.

De robots van AutoStore werken dag en nacht. Klanten kunnen online bestellingen plaatsen tot 21:00 uur, waarna Katoen Natie de pakketten om 23:00 uur aan de vervoerder overhandigt. Gedurende de nacht zorgen de robots ervoor dat de snel bewegende producten van Intergamma altijd in de bovenste "laden" van het grid liggen.

Vanaf 25 september wordt een aanzienlijk deel van Intergamma's producten door AutoStore-robots bij Katoen Natie gepickt. Eind oktober zal ook de geplande voorraad van Intergamma in AutoStore worden opgeslagen.