Omoda heeft de nieuwe dienst 'Persoonlijk Maatadvies' geïntroduceerd, waarmee klanten hun voeten in de winkel kunnen laten opmeten. Na de meting krijgen klanten online per schoen een advies voor de best passende maat. De online schoenenwinkel hoop zo het aantal retouren terug te dringen.
"Dit systeem beoogt het aantal retourzendingen vanwege verkeerde maten drastisch te verminderen", aldus algemeen directeur Jan Baan. Hij voegt toe dat verschillen in schoenmaten tussen merken tot het verleden behoren: "Bij het ene merk valt maat 40 kleiner uit dan bij het andere. Dus bestelde je voorheen maar meerdere paren tegelijk. Dat hoeft nu niet meer.”
Met behulp van geavanceerde technologie, dat onder meer gebruik maakt van röntgenstralen, wordt een driedimensionaal beeld van elke schoen in het assortiment van Omoda gemaakt. Gecombineerd met de voetmetingen van de klant, zorgt dit voor een zeer nauwkeurige maataanbeveling.
Het initiatief draagt niet alleen bij aan een betere winkelervaring, maar heeft ook milieuvoordelen door het verminderen van het aantal retouren. Bovendien plant Omoda een speciale service voor kinderschoenen, gezien kindervoeten snel groeien.
Met deze innovatie streeft Omoda ernaar het online shoppen van schoenen gemakkelijker, efficiënter en duurzamer te maken.