DHL eCommerce heeft de resultaten van haar allereerste Global Online Shopper Survey voor 2023 gepubliceerd, die inzicht biedt in de e-commerce aankooppatronen van consumenten uit 23 landen, waaronder tien Europese landen. De enquête toont aan dat flexibiliteit in bezorgopties en duurzaamheid sleutelfactoren zijn voor online shoppers wereldwijd.
95% van de shoppers wereldwijd liet weten dat ze in het verleden een aankoop hebben gestaakt vanwege het ontbreken van een bezorgoptie. 90% van de Europese shoppers gaf aan een online bestelling niet te hebben afgerond omdat de goederen niet op een voor hen geschikte locatie of tijd konden worden afgeleverd.
Op het gebied van social media gaven zeven op de tien shoppers wereldwijd aan dat ze sociale media gebruiken voor winkelinspiratie. In Europa heeft 48% van de klanten in het verleden via sociale media aankopen gedaan, waarbij Facebook en Instagram de leidende kanalen zijn. Daarnaast zijn abonnementsdiensten in opkomst; 31% van de Europeanen heeft minstens één abonnement bij een online retailer.
Duurzaamheid blijft van belang. Meer dan 70% van de respondenten geeft aan duurzaamheid belangrijk te vinden is bij online winkelen. 49% zou zelfs bereid zijn om langer op hun leveringen te wachten voor een duurzamere bezorging. 28% liet weten niet bereid zijn meer te betalen voor een dergelijke dienst.
DHL Online Shopper Survey 2023 werd uitgevoerd onder 16.500 deelnemers in 23 landen, waarvan tien Europese. Het doel van de enquête was om beter inzicht te krijgen in de online winkelgewoonten van consumenten in Europa en wereldwijd.