Otrium lanceert een innovatief kledingreparatieprogramma voor retourzendingen die beschadigd zijn. Het programma heeft als doel het verminderen van afval in de mode en is ontwikkeld in samenwerking met Bleckmann, een vooraanstaande speler in supply chain management en The Renewal Workshop.

Kevin Carolan, directeur Logistiek bij Otrium, vertelt: "Het voorkomen van afval is een belangrijk onderdeel van het DNA van Otrium. Dankzij onze samenwerking met Bleckmann en hun Renewal Workshop team kunnen we nu het merendeel van de beschadigde retourzendingen repareren en weer in omloop brengen."

Een pilotprogramma in Almelo heeft geleid tot het hergebruik van meer dan 1.000 items per maand. Marlot Kiveron, Head of Sustainability bij Otrium, licht toe: "Met honderden merken op het platform hadden we een efficiënte oplossing nodig die was afgestemd op de behoeften van een breed scala aan producten. Het team van Renewal Workshop heeft nauw met ons samengewerkt om een gestroomlijnd en schaalbaar proces te ontwikkelen."

Data-analyse heeft aangetoond dat dit initiatief niet alleen goed is voor de planeet, maar ook commercieel levensvatbaar is. "Met behulp van onze geavanceerde voorraadvolgsystemen stelden we vast dat 70% van de vernieuwde Otrium voorraad binnen zeven weken was verkocht," zegt Tamara Zwart, Director of Renewal bij Bleckmann.

Een bijkomend voordeel van dit programma is de significante vermindering van de ecologische voetafdruk. Uit berekeningen van Otrium blijkt dat elke retour die bij Otrium wordt doorverkocht gemiddeld 2,760 kg CO2-uitstoot en 69 g afval voorkomt.