De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot roept haar klanten wederom op om te investeren. Eerder wist het bedrijf op deze manier een half miljoen euro op te halen. Ondanks deze eerdere injectie is het nog maar de vraag af deze innovatieve supermarkt het op de lange termijn gaat redden.

"Met de eerste investeringsronde hebben we driekwart van ons assortiment kunnen aanvullen", zegt CEO Jouri Schoemaker tegen Nu.nl. "Het was een start, maar we moeten nog een stap verder gaan." Het bedrijf mikt deze keer op een bedrag tussen de 1 en 2 miljoen euro. Klanten die investeren kunnen hun inleg op hun account laten staan om later boodschappen van te doen. Vanaf medio oktober kunnen investeerders ook kiezen voor aandelen in plaats van accounttegoed.

Schoemaker heeft plannen om, bij voldoende financiering, het assortiment uit te breiden met gekoelde producten, groente en fruit. "De uitdaging zit in de dagelijkse boodschappen," zegt hij. Door een breder aanbod hoopt hij klanten vaker terug te zien. Hoewel het aanbieden van gekoelde producten in circulaire verpakkingen een uitdaging vormt, is Schoemaker vastbesloten: "We blijven strijden voor het afvalvrije systeem."

Begin 2023 stond het bedrijf op het randje van een faillissement. Leveranciers eisten vooruitbetaling, wat leidde tot een slinkende voorraad. In een innovatieve zet vroeg Pieter Pot klanten vooraf te betalen in ruil voor meer boodschappentegoed. Deze actie leverde een tijdelijke financiële boost op, maar het bedrijf ziet de noodzaak voor verdere financiering om haar missie voort te zetten.