Alibaba, de Chinese retailgigant, heeft ondanks de trage Chinese economie indrukwekkende groeicijfers gepresenteerd in het tweede kwartaal.

Met een omzetstijging van 14% tot 234 miljard yuan (ongeveer 29 miljard euro) in het afgelopen kwartaal, steeg ook de aangepaste 'EBITDA' met 32% tot 45,37 miljard yuan (5,7 miljard euro), en de operationele winst zelfs met 70% tot 42,5 miljard yuan (5,3 miljard euro).

Deze groei wordt toegeschreven aan een toenemend aantal klanten en grotere advertentie-investeringen van verkopers, bijvoorbeeld tijdens het 6.18 Shopping Festival. Bovendien heeft een recente herstructurering waarbij Alibaba is opgedeeld in zes divisies, het bedrijf voorzien van nieuwe energie. Dit stelt managers in staat om sneller te reageren op marktveranderingen, aldus CEO Daniel Zhang.

Ondanks de vertragende Chinese markt hebben Alibaba's kernactiviteiten Taobao en Tmall aanzienlijke groei laten zien. Dit is te danken aan aantrekkelijke content en concurrerende prijzen, waardoor nieuwe klanten worden aangetrokken en de gemiddelde uitgaven stijgen. De internationale retailactiviteiten van het bedrijf lieten zelfs een krachtige groei van 60% zien.