Volgens onderzoek van Freightos verwacht 96% van de logistieke professionals kunstmatige intelligentie (AI) te gaan gebruiken in hun branche, waarbij 14% al AI-oplossingen implementeert of test voor het automatiseren van prijzen of klantenservice. Slechts 5% van de respondenten, allemaal uit het midden- en kleinbedrijf (MKB), beschouwt AI als een hype.

Aan het onderzoek namen 55 respondenten deel uit verschillende sectoren binnen de logistiek, waaronder grote bedrijven en MKB's. Meer dan de helft van de respondenten verwacht dat AI een substantiële impact zal hebben op de sector, terwijl 43% een beperkter effect verwacht. Wat betreft de impact op het personeelsbestand voorziet 53% een kleine vermindering van het aantal werknemers als gevolg van AI, en 31% verwacht een aanzienlijke vermindering. KMO's geloofden vaker dat AI banen zou kunnen creëren in vergelijking met grotere bedrijven.

De meeste logistieke dienstverleners en managers zijn van plan om AI toe te passen voor prijsstelling (64%) en klantenserviceautomatisering (56%), en velen overwegen het ook voor operations (51%), verkoopfuncties (35%) en software engineering (24%). Eytan Buchman, CMO van Freightos, benadrukte dat de impact van AI op de logistiek nog in de beginfase zit, met verschillende use cases van pricing tot engineering, en dat het een belangrijke vooruitgang is die vergelijkbaar is met het internet of de transistor.