Amazon heeft flink gesneden in het aantal artikelen dat het onder zijn huismerkmerken verkoopt, zo blijkt uit een rapport van The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen. Volgens The Wall Street Journal hebben Amazon-sleutelfiguren de afgelopen zes maanden de huismerkafdeling verteld om het aantal artikelen te verminderen en niet bij te bestellen vanwege tegenvallende verkopen en antitrustonderzoek door handhavers en het Congres.
Amazons huismerkhandel is al jaren het onderwerp van speculcatie en overheidsonderzoek.
In het laatste geval hebben onderzoekers van het Congres de eigen merken van Amazon bestempeld als een belangenconflict voor het bedrijf, dat zowel een enorm e-commerce platform voor verkopers en merken van derden exploiteert, als eigen merken bezit die vaak concurreren met anderen die op zijn site verkopen.
Leden van een subcommissie van het Huis van Afgevaardigden die grote tech-bedrijven onder de loep neemt, hebben onlangs leidinggevenden van Amazon ervan beschuldigd te liegen over de vraag of het bedrijf specifieke gegevens van andere merken op zijn platform heeft gebruikt in zijn eigen huismerkactiviteiten en of het zijn eigen merken voorrang geeft in zijn zoekalgoritmen. In maart verwees de gerechtelijke commissie van het Huis van Afgevaardigden de zaak naar het Ministerie van Justitie.
Amazon heeft weersproken dat zijn belangen in strijd zouden zijn met die van verkopers en merken die zijn marktplaats platform gebruiken. "Amazon en verkopers van derden hebben een wederzijds voordelige relatie, en onze belangen zijn goed op elkaar afgestemd," zei het bedrijf in 2020, nadat een vernietigend rapport van het Huis was verschenen. Uit datzelfde onderzoek bleek dat binnen Amazon naar verkopers verwezen werd als "interne concurrenten".
Zelfs als het bedrijf een voordeel haalt uit de gegevens van verkopers, dan nog hebben Amazons huismerken niet noodzakelijkerwijs zijn site gedomineerd. Marketplace Pulse, een e-commerce onderzoeksbureau, heeft ontdekt dat in sommige categorieën Amazons huismerken minder dan 1% van de verkoop uitmaken. De grootste uitzondering uit dat onderzoek was kleding, waarvan Marketplace Pulse ontdekte dat het 9% van Amazons verkopen vertegenwoordigt.
Volgens The Wall Street Journal wil Amazon zich heroriënteren rond zijn populairste huismerkproducten, vergelijkbaar met de strategieën van collega-retailgiganten Walmart en Target, nadat de e-commercespecialist de afgelopen jaren gewerkt had aan verbreding en diversificatie van zijn huismerkgoederen.