Nederland telde 82.100 fysieke winkelvestigingen op 1 januari 2023, 1.600 winkels minder dan een jaar eerder. Dit is de sterkste daling sinds het uitbreken van de coronapandemie. Het aantal winkels in schoenen en lederwaren daalde het sterkst, het aantal winkels in overige voedingsmiddelen steeg het meest. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.

In 2021 nam het aantal winkels nog toe tot 83.800. Dit lijkt een incidentele toename van het aantal fysieke winkels te zijn geweest. De nieuwste cijfers passen in de dalende trend die in 2010 is ingezet. Er zijn nu voor het eerst meer webwinkels (84,1 duizend) dan fysieke winkels (82,1 duizend) in Nederland. Het totaal aantal webwinkels steeg, net als de afgelopen jaren. De toename was met 4,1 procent wel kleiner dan in de periode van sterke groei tijdens de pandemie.

Meeste winkels verkopen kleding

Kledingwinkels zijn de meest voorkomende winkel (13,3 duizend). Toch daalde het aandeel kledingwinkels licht, tot 16,2 procent. Winkels in overige huishoudartikelen en supermarkten volgen met respectievelijk 6,5 duizend en 6,4 duizend. De meeste webwinkels handelen in kleding en mode (19,3 duizend), en huis- en tuinartikelen (15,3 duizend).