Scheepvaartgiganten als MSC, CMA CGM en A.P. Moller-Maersk zijn onlangs begonnen met hun luchtvrachtactiviteiten of hebben deze opgeschaald om goederen sneller te kunnen verschepen. Dit komt echter op een moment van verzwakking van de luchtvrachtmarkt, waarbij verladers juist terugkeren naar zeevracht om kosten te besparen. 

Eerder deze maand kondigden CMA CGM en Air France-KLM hun samenwerking aan. De samenwerking creëert een breder distributie- en vrachtnetwerk om aan de behoefte van een meer geïntegreerde en weerbare toeleveringsketens te voldoen.

Toch richten zeevervoerders zich op het uitbreiden van hun end-to-end logistiek netwerk door luchtvrachtactiviteiten toe te voegen en te concurreren met traditionele expediteurs. De diversificatie en investering in vliegtuigen door eigenaars van oceaanvracht is een gunstige ontwikkeling voor sommige belanghebbenden in de sector die het zien als een kans om de capaciteit te vergroten als de markt zich uiteindelijk herstelt.