Zalando heeft een nieuwe tarieven aangekondigd voor retail- en merkpartners. Vanaf juli zal voor het eerst een basisvergoeding in rekening worden gebracht voor marktplaatsverkopen. Daarnaast worden de verkoopcommissies geherstructureerd en deels verhoogd.

Nadat Amazon en eBay al nieuwe vergoedingsstructuren voor hun verkooppartners hebben ingevoerd, volgt Zalando nu dit voorbeeld. In een bericht aan zijn verkooppartners in Connected Retail en Partnerprogramma's, dat beschikbaar is voor "INTERNET WORLD", kondigt de marktplaats deels drastische veranderingen aan in het vergoedingsmodel. 

40 euro maandelijkse basisvergoeding vanaf juli
Tot nu toe zag het Zalando-platform af van een klassieke basisvergoeding en rekende het alleen commissies voor succesvolle verkopen. Daar komt nu verandering in: vanaf 1 juli brengt het bedrijf een verplicht basisbedrag van 480 euro per jaar in rekening, gefactureerd in maandelijkse termijnen van 40 euro. Het basisbedrag geldt voor detailhandelaren die verkopen via het Connected Retail-programma en voor merkfabrikanten in het partnerprogramma op Zalando.  

Daarnaast zijn er wijzigingen in het commissiemodel op komst. Deze zullen vooral grote gevolgen hebben voor het Connected Retail-programma, dat voorheen gunstigere voorwaarden genoot dan het partnerprogramma. Tot nu toe rekende Zalando een commissie van 5 tot 18 procent van de bruto verkoopprijs voor een Connected Retail verkoop; vanaf april zal dat minimaal 5 tot 22 procent zijn. 

De verkoop van exclusieve artikelen wordt duurder voor winkeliers
Vanaf juli zal Zalando in het Connected Retail programma ook onderscheid maken tussen artikelen die retailers exclusief naar het platform brengen en artikelen die Zalando al elders in het assortiment heeft. Retailers mogen die laatste producten alleen verkopen als zowel Zalando zelf als merken uit het partnerprogramma die hetzelfde artikel aanbieden uitverkocht zijn. Als een detailhandelaar in zo'n geval instapt, bedraagt de commissie voor hem de eerder genoemde 5 - 22 procent.

Als de winkelier zijn producten echter alleen op het platform verkoopt (zogenaamde "incrementele artikelen"), neemt Zalando een grotere hap uit deze exclusieve aanbiedingen: daarvoor wordt een commissie van 7 tot 25 procent in rekening gebracht. 

Betalingsprovisie ongewijzigd - voorlopig
Al inbegrepen in de genoemde commissies is de vergoeding voor betalingsdiensten, die Zalando ook in rekening brengt en die in 2023 ongewijzigd blijft op 1,45 tot 1,55 procent. Voor 2024 behoudt Zalando zich echter het recht voor om de betalingsvergoeding eventueel te verhogen. 

Gezien de veranderingen moeten vooral aangesloten winkeliers nu het bedrijfsmodel van hun verkopen op Zalando herzien; de nieuwe commissies en de basisvergoeding kunnen snel een einde maken aan strakke margeberekeningen. Ze hebben een goede maand voor de herziening: Zalando vat de uitvoering van bestellingen na 31 maart 2023 op als acceptatie van de nieuwe contractvoorwaarden.