Online modegigant Shein heeft ambitieuze plannen en wil haar omzet tegen 2025 meer dan verdubbelen tot bijna 60 miljard dollar. Het hoopt investeerders te overtuigen voor een grote beursgang later dit jaar. In een "managementpresentatie" die onlangs aan beleggers is getoond en door Financial Times is ingezien, zegt het snelle modeconcern dat het mikt op een jaaromzet van 58,5 miljard dollar in 2022. Dat zou een ruime verdubbeling van de omzet van afgelopen jaar zijn, die toen 22,7 miljard dollar bedroeg.

Als Shein zijn doelstelling haalt, zal dat de huidige gecombineerde totale omzet van H&M en Zara overtreffen. De bruto goederenwaarde zal groeien tot $80,6 miljard in 2025, een stijging van 174% ten opzichte van vorig jaar.

De ambitieuze doelstellingen komen nu Shein probeert een van de grootste noteringen ooit van Chinese bedrijven in de VS te lanceren.

Volgens de Financial Times moet Shein de verkooppatronen aanzienlijk veranderen om haar omzetdoelstellingen te halen, met name door meer terugkerende klanten te krijgen en meer diverse en duurdere kledinglijnen aan te bieden. Analisten zijn van mening dat dit lastig is, omdat de doelgroep van Shein bestaat uit jongere kopers die tot nu toe weinig merkloyaliteit hebben laten blijken.

De beursgang komt op een moment dat investeerders wereldwijd voorzichtig hoge waarderingen van techbedrijven opnieuw beoordelen tijdens een bredere marktdaling.

Shein heeft gezegd dat "wij als privé-onderneming geen commentaar geven op marktspeculaties".

Vorige maand was Shein bezig $3 miljard op te halen tegen een sterk gereduceerde waardering van $64 miljard, terwijl het tijdens een eerdere financieringsronde in april vorig jaar nog was gewaardeerd op iets meer dan $100 miljard.