Na jaren van gesteggel en vertragingen heeft de Digital Container Shipping Association (DCSA) een belangrijke doorbraak aangekondigd. Negen van 's werelds grootste containerrederijen hebben zich gecommitteerd aan de volledige digitalisering van vrachtbrieven met behulp van open-source standaarden in 2030. Binnen vijf jaar willen de containerrederijen de helft van de vrachtbriefactiviteiten gedigitaliseerd hebben.

Afstappen van de overdracht van fysieke papieren vrachtbrieven zou volgens de DCSA 6,5 miljard dollar aan directe kosten kunnen besparen en leiden tot een veel bredere groei van de wereldhandel. De DCSA gelooft dat de negen rederijen, waaronder MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag-Lloyd, One, Evergreen, HMM, Yang Ming en Zim, als pioniers zorgen voor een brede adoptie in de industrie.

De vereniging meldt dat zeevervoerders momenteel ongeveer 45 miljoen papieren vrachtbrieven per jaar uitgeven. Ondanks stappen om de digitalisering te vergroten, aangejaagd door de coronapandemie, schat de DCSA dat in 2021 iets meer dan één procent elektronisch is.

De DCSA stelt dat het omvormen van de uitwisseling van documenten via de eBL de digitalisering zal versnellen ten gunste van klanten, banken, douane/overheid, aanbieders van zeevervoersdiensten en alle belanghebbenden in de maritieme toeleveringsketen. Zij halen een recente studie van McKinsey aan, die schat dat als eBL overal in de sector wordt ingevoerd, het ongeveer 18 miljard dollar winst kan opleveren voor het ecosysteem van de handel door snellere documentafhandeling en minder menselijke fouten. Het rapport voorspelt een groei van 30 tot 40 miljard dollar in de wereldhandel door de universele invoering van digitalisering.

"De digitalisering van de internationale handel heeft een enorm potentieel voor de wereldeconomie door het verminderen van wrijving en, aangezien handel welvaart brengt en de eBL de handel verder mogelijk zal maken en miljoenen uit de armoede zal helpen halen," zei Thomas Bagge, Chief Executive Officer van de DCSA die de overeenkomst tussen de vervoerders aankondigde. "Dit luidt het begin in van een nieuw tijdperk in de containervaart naarmate de industrie overgaat op schaalautomatisering en volledig papierloze handel."

De negen vervoerders ondertekenden een belofte om binnen vijf jaar de helft van de oorspronkelijke vrachtbriefactiviteiten om te zetten naar digitaal. Ze hebben zich verder verbonden tot 100 procent invoering in 2030.

Handmatige, op papier gebaseerde processen zijn tijdrovend, duur en ecologisch niet duurzaam voor belanghebbenden langs complexe toeleveringsketens zegt de DCSA. Ze wijzen erop dat op papier gebaseerde processen stuklopen wanneer vracht in havens niet kan worden uitgeleverd omdat originele vrachtbrieven, of eigendomsdocumenten, niet aankomen of niet op tijd handmatig kunnen worden verwerkt. 

De DCSA, een non-profit groep opgericht door de grote zeevervoerders, heeft de afgelopen jaren ijverig gewerkt om deze mijlpaal te bereiken. Ze bevorderen de ontwikkeling van open source code standaarden die zijn ontwikkeld op basis van input van vervoerders. Hun missie is het stimuleren van systematische samenwerking en het opbouwen van samenwerking tussen alle leden van de toeleveringsketen, van vervoerders en verladers tot de havens, om handelsbelemmeringen te verminderen.