De Europese Commissie heeft laten weten dat ongeveer 40% van de door haar gecontroleerde webshops consumenten bleek te manipuleren.

De commissie analyseerde 399 websites en ontdekte dat 148 daarvan ten minste één manipulatief hulpmiddel bevatten, zoals een valse aftelklok en andere interfaces die zijn ontworpen om consumenten te verleiden tot aankopen die niet in hun voordeel zijn. Daarnaast werd er ook informatie achtergehouden. De hulpmiddelen worden ook wel "dark patterns" genoemd, aldus de commissie.

Europees commissaris voor Justitie Didier Reynders riep nationale autoriteiten op deze praktijken te voorkomen. "Uit onze screening blijkt dat bijna 40% van de webshops manipulatieve praktijken inzetten om de kwetsbaarheden van consumenten uit te buiten of hen te misleiden. Dit gedrag is duidelijk verkeerd en druist in tegen de bescherming van de consument. Vandaag hebben we al bindende instrumenten om dergelijke problemen aan te pakken en ik roep de nationale autoriteiten op om gebruik te maken van hun handhavingscapaciteiten om relevante maatregelen te nemen en deze praktijken te bestrijden. Tegelijkertijd herziet de Commissie alle consumentenwetgeving om ervoor te zorgen dat deze geschikt zijn voor het digitale tijdperk, onder meer om te beoordelen of dark patterns voldoende worden afgedekt."

Volgens de analyse gebruikten 42 websites valse aftelklokken, leidden 54 websites consumenten naar bepaalde keuzes en bleken 70 websites belangrijke informatie te verbergen of minder zichtbaar te maken.