De bezorgdienst Red Je Pakketje / Instabox Nederland, die vorige maand failliet ging, leed dit jaar een enorm verlies. Uit het verschenen eerste faillissementsverslag blijkt dat het bedrijf een verlies van ruim 24 miljoen euro leed. Ondanks een vermogende nieuwe eigenaar ging het Nederlandse bedrijf in november failliet. Daarbij verloren bijna 1000 eigen werknemers hun baan.

In 2021 boekte het bedrijf al een verlies van bijna 11 miljoen euro op een omzet van ruim 18 miljoen euro. Volgens de curator was dit onder meer te wijten aan het feit dat de bezorgservice pakketten voor het overgrote gedeelte op dezelfde dag bezorgde en daarbij vaste prijzen per pakket afsprak, ongeacht de maat van dit pakket. Hierdoor pasten er minder pakketten in één bezorgauto en waren meer routes nodig, waardoor er uiteindelijk per pakket een verlies werd gemaakt van circa 88,5 procent.

Gezien de enorme verliezen trok de Zweedse eigenaar Instabox vorige maand onverwacht de stekker uit het bedrijf. Eind vorige maand nam pakketvervoerder DHL delen van de failliete bedrijven over voor 5,5 miljoen euro, met de belofte 'zoveel mogelijk' ex-werknemers te zullen herplaatsen. De curator schrijft 'nader onderzoek' te zullen doen naar de oorzaken van het bankroet.