In het derde kwartaal van 2022 hebben Nederlandse consumenten in totaal €7,2 miljard online uitgegeven, 4% meer dan in Q3 2021. De groei in online bestedingen is vooral te danken aan een stijging in de aankoop van diensten, met name pakketreizen en tickets voor attracties en evenementen. Hoewel het aantal aankopen van diensten redelijk stabiel bleef, daalde het totaal aantal online aankopen met 5% in vergelijking met Q3 2021, voornamelijk door een afname in het aantal productaankopen. Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop is in Q3 2022 met 9% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit komt vooral door de stijging van het gemiddeld besteed bedrag per aankoop van diensten, zoals tickets voor attracties en evenementen en pakketreizen. Cross-border bestedingen, ofwel online aankopen bij buitenlandse winkels, zijn met 12% gestegen in vergelijking met Q3 2021. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename in de aankoop van diensten, met name pakketreizen en losse vliegtickets en accommodaties in het buitenland.

Tot slot is het aandeel van smartphones in het totaal aantal online aankopen verder gestegen, nu op 37%. Ook het aandeel van tablets is gestegen, tot 13%. Het aandeel van desktopcomputers daalt daarentegen verder, nu op 50%.