Jan Linders Supermarkten en Albert Heijn gaan een samenwerking aan, waarbij het familiebedrijf Jan Linders verder gaat als franchiseondernemer van Albert Heijn. Daarnaast wordt het distributiecentrum van Jan Linders in Nieuw Bergen overgenomen door Albert Heijn.

Het overgrote deel van de huidige 63 winkels blijft onderdeel van de nieuwe franchiseonderneming van Jan Linders en wordt omgebouwd naar Albert Heijn-franchisesupermarkt. Medewerkers van deze supermarkten blijven werkzaam in hun winkel. Een aantal supermarkten van Jan Linders wordt geen onderdeel van de nieuwe franchiseonderneming. Daarnaast neemt de franchiseonderneming Jan Linders tien supermarkten van Albert Heijn over in het zuiden van Nederland. Medewerkers van deze supermarkten blijven ook werkzaam in hun winkel, met Jan Linders als werkgever.

Het distributiecentrum (DC) van Jan Linders in Nieuw Bergen wordt overgenomen door Albert Heijn, waarbij het de functie van DC blijft vervullen. Alle medewerkers van het DC behouden hun baan. Werkgelegenheid in de regio blijft hiermee ook gewaarborgd. Het Service Kantoor (SK) van Jan Linders gaat in een nieuwe en compacte vorm verder als Service Kantoor van de franchiseonderneming.

Volgens Ferry Moolenschot, CEO van Jan Linders, is de stap een moedige en een verstandige binnen de huidige omstandigheden van verregaande digitalisering en snel veranderende klantverwachtingen. Deze vragen structureel om stevige investeringen en een hoog innovatietempo om concurrerend te blijven. Een duurzaam gezonde bedrijfsvoering komt daardoor voor Jan Linders op termijn onder druk te staan. Na zorgvuldige afweging van diverse scenario’s, heeft Jan Linders in de samenwerking met Albert Heijn een manier gevonden om duurzaam te blijven ondernemen.

Ferry Moolenschot: “Ik realiseer me dat dit besluit een flinke verandering betekent voor onze collega’s, klanten en relaties. Onder andere voor de medewerkers op het Service Kantoor, waar banen komen te vervallen. Voor hen wordt daarom samen met de ondernemingsraad een ruimhartig sociaal plan opgesteld en zij worden van baan naar baan begeleid. Voor de supermarkten die niet meegaan in de nieuwe franchiseonderneming, wordt een toekomstvaste nieuwe eigenaar gezocht, waarbij het streven naar werkzekerheid voor medewerkers voorop staat. Door de samenwerking met Albert Heijn werken we samen met een sterke en innovatieve speler waarmee we verder kunnen bouwen en groeien. Onze klanten profiteren van het beste van Jan Linders, de vertrouwde gezichten in onze supermarkten en straks ook van al het moois dat de marktleider te bieden heeft. Wij zijn blij dat we ons familiebedrijf versterken met tien prachtige winkels waar geweldige teams werken.  Ik kijk uit naar en heb veel vertrouwen in een succesvolle samenwerking”, aldus Moolenschot.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Ik ben de familie Linders dankbaar voor het vertrouwen dat zij in ons hebben en ik kijk uit naar de samenwerking. Voor ons betekent deze stap een versterking van ons winkelaanbod in het zuiden van Nederland en daar ben ik heel blij mee. Net als met de overname van het distributiecentrum in Nieuw Bergen dat met het huidige team overgaat naar Albert Heijn. Ik ken Jan Linders als een servicegerichte supermarkt waar altijd een extra stap voor de klant wordt gezet. Die drive in combinatie met de passie voor lekker eten en drinken maakt dat wij heel goed bij elkaar passen. Voor de winkels die overgaan naar franchiseonderneming Jan Linders, zorgen we voor een goede begeleiding van onze collega’s. Voor onze klanten blijven dit hun vertrouwde Albert Heijn-winkels met de vertrouwde Albert Heijn-gezichten.”

Mede-eigenaar en Unitmanager Vers van Jan Linders, Ruth Linders: “Natuurlijk doet het ons pijn dat Jan Linders na bijna 60 jaar als zelfstandige supermarktformule gaat verdwijnen. Wat echter generatie op generatie de intentie is geweest, is duurzaam en toekomstgericht ondernemen. Dat blijft en we zijn ervan overtuigd dat we door onze krachten te bundelen met Albert Heijn, we onze organisatie succesvol laten voortbestaan. We hebben veel tijd en aandacht besteed aan het elkaar goed leren kennen. Hierdoor zetten we deze stap in vol vertrouwen.”

Jonas Linders, mede-eigenaar en Strategie Business Development Manager bij Jan Linders Supermarkten, vult aan: “Het is binnen Jan Linders geen geheim dat we onze opties aan het verkennen waren om een gezonde toekomst voor ons bedrijf te organiseren. Daarbij stond voor ons als familie voorop dat we willen blijven ondernemen in deze sector en dat we onze medewerkers hierin mee willen nemen. Dat kan op deze manier. We investeren weloverwogen in een nieuw hoofdstuk voor het familiebedrijf.”