MSC Air Cargo had in september gezegd dat het verwachtte zijn luchtvrachtdienst in 2023 te starten na de levering van vier Boeing 777-200F vliegtuigen, die allemaal door Atlas Air zullen worden ingezet. Maar nu het eerste vliegtuig in november arriveert, gaat de nieuwe luchtvrachttak van de oceaanrederij iets sneller de lucht in.

Het Boeing 777-200F toestel van MSC ondergaat momenteel vliegproeven op Paine Field Airport (PAE) in Washington, volgens een recent bericht op Planespotters.net. Afgelopen week vloog het toestel tussen Paine Field Airport en Grant County International Airport (MWH), volgens vluchtvolgsoftware, Flightradar24.

De andere drie Boeing 777-220F vliegtuigen worden naar verwachting in de loop van 2023 geleverd.

De door pandemieën veroorzaakte pieken in de vraag, de overbelaste capaciteit en de voortdurende verstoringen in de zeevaart hebben een modale verschuiving bij verladers teweeggebracht, waardoor zeevervoerders werden aangemoedigd hun activiteiten uit te breiden naar luchtvracht. Andere zeevervoerders die hun luchtvrachtactiviteiten uitbreiden zijn onder meer CMA CGM Air Cargo, dat eerder dit jaar een tienjarig partnerschap met Air France-KLM Cargo sloot.

Tot de meest recente vliegtuigleveringen van CMA CGM Air Cargo behoren twee Boeing 777F's die in juni zijn aangekomen, aldus Planespotters.net. De twee Boeing 777-vrachtvliegtuigen voeren sinds september vluchten uit tussen Parijs (CDG) en HKG, zo blijk uit gegevens van Flightradar24.

Ondertussen lanceerde Maersk Air Cargo eind oktober twee wekelijkse Boeing 767F vluchten tussen Greenville-Spartanburg Airport (GSP) en Incheon Airport (ICN).