De Japanse lijndienst Ocean Network Express (ONE), 's werelds zevende grootste zeevervoerder, heeft in zijn laatste kwartaal een enorme winst van 5,5 miljard dollar geboekt, dankzij hogere vrachttarieven die een "plotselinge daling" in de vraag tijdens de laatste twee maanden van het kwartaal compenseerden.

Uit de laatste kwartaalcijfers van ONE blijkt dat de vrachtmarktomstandigheden in de periode juli-september (technisch gezien het tweede kwartaal, want het boekjaar eindigt op 31 maart) goed bleven, waarbij het bedrijf een winstsprong van 31% per kwartaal rapporteerde vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De kwartaalinkomsten stegen op jaarbasis met 24% tot $9,3 miljard.

"De omstandigheden op de vrachtmarkt bleven goed, ondanks verzachting van vraag en aanbod," zei het bedrijf in zijn rapport. Terwijl "gestage vrachtbewegingen" in juli aanhielden, deed zich in augustus en september een "plotselinge daling" in de vervoersvraag voor.

Tijdens ONE's eerste jaarhelft (april-september)  is de winst met 63% ten opzichte van 2021 gestegen tot iets meer dan $11 miljard.

Het winstrapport van ONE weerspiegelt de resultaten van OOCL uit Hongkong over het derde kwartaal, dat bevestigt dat de rederijen hebben geprofiteerd van alweer een glansrijk kwartaal, ondanks een ineenstorting van de vraag naar containervervoer later in het kwartaal.