Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs zou dit jaar iets moeten afnemen. Maar voorzichtingen van het American Trucking Associations (ATA) wijzen nog steeds op een enorme kloof tussen beschikbare en benodigde chauffeurs in de Verenigde Staten.

De ATA berekent de schattingen van het tekort door het verschil te bepalen tussen het aantal chauffeurs dat momenteel op de markt is en het optimale aantal chauffeurs op basis van de vrachtvraag. De prognose van de ATA voor 2022 is het op één na hoogste niveau ooit, na 81.258 in 2021. 

"Het goede nieuws is dat stijgende lonen en andere factoren de industrie hebben geholpen nieuwe chauffeurs aan te trekken," zei Bob Costello, hoofdeconoom van de ATA, in een nieuwsbericht. "Maar die toestroom is nog steeds niet genoeg om een wezenlijk verschil te maken in het tekort - vooral in de lange-afstands, voor-verhuur-vrachtwagenladingen sector, het deel van de industrie dat het meest acuut getroffen wordt door het tekort."

Naarmate de vrachtmarkten verslappen, zien grote aantallen onafhankelijke chauffeurs af van hun bevoegdheid van het Amerikaanse Ministerie van Transport en tekenen ze bij grote vervoerders en zoeken ze werk bij lokale en regionale vervoerders. Sommigen zoeken werk buiten de vrachtwagenindustrie.

Meerdere oorzaken dragen bij aan het chauffeurstekort. De vergrijzing van de chauffeurs staat bovenaan de lijst. Pensionering wordt aantrekkelijk, vooral wanneer de tarieven per mijl voor spotvracht teruglopen, zoals de afgelopen maanden het geval was. 

Gebrek aan vrouwelijke chauffeurs
Langdurig van huis zijn is een nadeel, vooral voor oudere chauffeurs. Het vinden van veilige parkeerplaatsen is een kwestie die aandacht begint te krijgen op staats- en federaal niveau. Het is een van de redenen waarom het aantrekken van vrouwelijke bestuurders een probleem blijft. Vrouwen vormen slechts 8% van de chauffeurs, terwijl de totale arbeidsparticipatie 47% bedraagt.

 


De vrachtwagenindustrie zal tegen 2031 tot 1,2 miljoen nieuwe chauffeurs moeten aannemen, volgens bijgewerkte statistieken van de American Trucking Associations.

Het nationale 'clearinghouse', onderdeel van het Amerikaanse departement voor transport, heeft tienduizenden chauffeurs van de weg gehaald en maakt het moeilijker voor chauffeurs met een drugs- of alcoholverleden als vrachtwagenchauffeur aan de slag te gaan.

De Amerikaanse industrie experimenteert met het verlagen van de minimumleeftijd om in aanmerking te komen voor een commercieel rijbewijs, maar dat is een langzaam proces. Vrachtwagentransport trekt meer tweede en derde carrière aspiranten aan dan eerste werkzoekenden.

Hogere lonen leidt niet tot meer kilometers
Het chauffeurstekort kan in 2031 de 160.000 overschrijden, gebaseerd op het geslacht en de leeftijd van de chauffeur en de groei van het vrachtvervoer. In de komende 10 jaar heeft de sector 1,2 miljoen nieuwe chauffeurs nodig ter vervanging van degenen die met pensioen gaan, ontslag nemen of gedwongen worden te vertrekken.

Het chauffeurstekort leidt tot hogere lonen en vergoedingen voor degenen die achter het stuur blijven zitten. Uit gegevens van de ATA die eerder dit jaar werden vrijgegeven, bleek dat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur in 2021 meer dan $69.000 verdiende aan salarissen en bonussen, 18% hoger dan in 2019. Uit de gegevens bleek dat 90% van de truckload vervoerders het loon van chauffeurs in 2021 verhoogde.

Hoger loon stond niet altijd gelijk aan meer gereden kilometers. Ongeveer 40% van de truckload chauffeurs koos ervoor om minder te werken en meer tijd thuis door te brengen terwijl ze evenveel verdienden, vertelden truckload vervoerders aan de ATA.

Vrachtwagentransport was goed voor 875,5 miljard dollar aan bruto vrachtinkomsten uit primaire zendingen, goed voor 80,8% van de vrachtrekening van de natie in 2021, volgens de ATA.