Online meubelverkoper Made.com is gestopt met het aannemen van nieuwe bestellingen nadat gesprekken om een koper voor het bedrijf te vinden waren mislukt en het bedrijf op instorten stond.

De directie waarschuwde dat als er geen financiering kan worden gevonden voordat de kasreserves op zijn zij "passende maatregelen zullen nemen om de waarde voor de schuldeisers te behouden".

De aandelenkoers van het bedrijf kelderde, nadat dinsdag bekend werd dat de onderhandelingen met potentiële kopers waren afgebroken. Het bedrijf zei dat zijn beslissing om de orders stop te zetten "op de tafel ligt".

Het voegde eraan toe dat "een verdere aankondiging zal worden gedaan wanneer dat nodig is".

De verkoop van lockdown stijgt sterk

Made.com kwam met het idee om rechtstreeks in te kopen bij ontwerpers en fabrikanten en hun meubels te verkopen op de Made.com website. Tijdens de pandemie steeg de omzet van het bedrijf omdat mensen aan huis gekluisterd waren, alleen online konden winkelen en meer meubels en andere huishoudelijke artikelen kochten.

De omzet bereikte in 2020 £ 315 miljoen, een jaar-op-jaar stijging van 30%, en in de eerste drie maanden van 2021 groeide hij met 63% tot £ 110 miljoen. De groei leidde ertoe dat het bedrijf in juni vorig jaar met een waarde van 775 miljoen pond naar de Londense beurs ging.

Toen kwam de inflatiecrisis en werden grote uitgaven, zoals een nieuw driedelig zitmeubel op de lange baan geschoven, wat bijdroeg aan een ernstige daling van de aandelenkoers van Made.com en een reeks winstwaarschuwingen.