Van Moer Logistics neemt Rhenus Terminal Brussels (RTB) over. Door de overname voegt Van Moer Logistics een oppervlakte van ongeveer 21.000 m², een kade van 250 meter met spooraansluiting toe aan zijn portfolio. Naast de terminalactiviteiten wordt ook de eigen expeditiedivisie van Rhenus Logistics overgenomen.
Doordat Rhenus Terminal en Trimodal Terminal, dat Van Moer Logistics al eerder overnam, aan elkaar grenzen, ontstaan er nieuwe synergieën en opportuniteiten, zo stelt Van Moer. De twee terminals zullen nauw samenwerken en een toegevoegde waarde kunnen bieden voor de flows die momenteel en in de toekomst behandeld (zullen) worden.
Intermodale strategie
De overname kadert in de intermodale strategie van Van Moer Logistics, dat volop inzet op de binnenvaart en sinds 2011 verschillende terminals en kaaien heeft overgenomen en ontwikkeld. Van Moer Logistics baat als mede-eigenaar de Antwerpse ATO terminal uit en is op de as Antwerpen – Grobbendonk eigenaar van de Dennie Lockefeer Container Terminal. Op de as Antwerpen – Leuven beheert Van Moer Logistics de terminal in Wilsele en op de as Antwerpen-Brussel de kades van Blue Gate Antwerp, Bornem, Vilvoorde, de TTB terminal en nu dus ook RTB.
Met negen binnenvaartschepen en vijf duwbakken ontzorgt Van Moer Logistics zijn partners van hun logistieke uitdagingen door een geïntegreerde intermodale logistiek aan te bieden.
Toekomst
Met deze nieuwe aanwinst onderstreept Van Moer Logistics haar groeiambities. De logistieke dienstverlener wil blijven bijdragen aan het mogelijk maken duurzame logistiek. In Brussel ziet het bedrijf kansen zoals watergebonden stadsdistributie en heeft het al ervaring in Antwerpen. Van Moer Logistics zal bijdragen aan de verdere duurzame ontwikkeling en banencreatie van het Brusselse havengebied. Ten slotte zou de overname van RTB een springplank kunnen zijn voor de toekomstige ontwikkeling van ladingstromen van en naar Wallonië.