InXpress: Gen Z en millennials prioriteren leveringsprijs boven snelheid
InXpress: Gen Z en millennials prioriteren leveringsprijs boven snelheid
Internationaal verzendingsbedrijf InXpress heeft een studie gepubliceerd onder 120 Gen Z'ers en millennials in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Australië, Canada, Frankrijk, Hong Kong, India en Nederland. Hieruit blijkt dat hoewel prijs de belangrijkste prioriteit blijft bij verzendkeuzes, de leveringssnelheid een goede tweede is.
Uit het onderzoek van InXpress naar de aankoopgewoonten van Gen Z en millennials kwam ook naar voren dat 33% van de Gen Z-consumenten duurzaamheid "zeer belangrijk" vindt bij aankoopbeslissingen, terwijl 25% het "belangrijk" vindt. Bovendien zegt één op de twee ondervraagde millennials dat ze letten op duurzaamheid bij het kopen van producten, wat het sentiment van Gen Z weerspiegelt. Deze bevindingen suggereren aan retailers dat ecologisch bewuste praktijken niet langer optioneel zijn, aangezien ze worden gezocht door deze groeiende demografische groep van consumenten.
"Verzending is niet langer alleen een transactie; het maakt deel uit van het merkenverhaal," aldus Jon White, Chief Commercial Officer bij InXpress. "Gen Z verlangt meer dan alleen gemak. Ze willen hun persoonlijke waarden weerspiegeld zien in elke fase van de koopervaring, inclusief de laatste mijl."
"Gen Z en millennials hebben de grootste bestedingskracht ter wereld. Samen maken ze meer dan de helft van de wereldbevolking uit, dus het is essentieel voor bedrijven om contact met hen te leggen.
"We moedigen bedrijven, groot en klein, aan om hun logistieke keuzes opnieuw te overwegen. Het prioriteren van duurzaamheid, naast prijs en leveringssnelheid, is de beste manier om contact te leggen met deze generatie consumenten."
Een andere opvallende bevinding was dat één op de drie consumenten het essentieel vindt dat merken goede doelen steunen, wat aangeeft dat maatschappelijke impact en duurzaamheid hand in hand gaan in de ogen van jongere kopers.
Verder bleek sociale media de belangrijkste bron van aankoopinspiratie te zijn, vooral onder Gen Z. Instagram was het populairste sociale platform voor zowel millennials als Gen Z, met TikTok als tweede voorkeur voor Gen Z (34,3%) en YouTube voor millennials (12,8%).
24 april 2025 om 11:49 Laatst gewijzigd: 25 april 2025 om 12:072 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.