Rijbewijs B volstaat voor zware bestelauto’s tot 4250 kg
Rijbewijs B volstaat voor zware bestelauto’s tot 4250 kg
De Raad van State heeft recent het ontwerpbesluit voor de Vrijstellingsregeling C-rijbewijs goedgekeurd, wat betekent dat ondernemers vanaf 1 juli 2025 zwaardere elektrische of op alternatieve brandstof aangedreven bestelauto’s tot 4250 kg mogen besturen met alleen een B-rijbewijs. Dit besluit volgt op eerdere goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer.
Deze wijziging is een belangrijke stap voor ondernemers die willen verduurzamen. De nieuwe wetgeving biedt hen de mogelijkheid om hun wagenpark te vernieuwen zonder dat ze een C- of C1-rijbewijs hoeven te behalen. Het resultaat van deze wetgeving is het gevolg van jarenlange inspanningen vanuit de sector en succesvolle proefprojecten.
De regelgeving is uniek in de context van de huidige ontwikkelingen in Brussel, waar gewerkt wordt aan de vierde rijbewijsrichtlijn. Aangezien er al honderden voertuigen van dit type in Nederland rijden, was wachten geen optie. Voor veel bedrijven is het essentieel dat elektrische bestelauto's over een vergelijkbaar laadvermogen beschikken als de huidige dieselmodellen.
Vanaf de publicatie in de Staatscourant kunnen ondernemers gebruikmaken van deze regeling, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Zo moet het voertuig een nul-emissie bestelauto zijn of op alternatieve brandstof rijden, met een maximale massa tussen de 3500 kg en 4250 kg. Bestuurders moeten minimaal twee jaar in het bezit zijn van een B-rijbewijs en een aanvullende verkeersveiligheidscursus van vijf uur hebben gevolgd. Het trekken van een aanhanger is niet toegestaan.
Het is belangrijk om te benadrukken dat deze zware bestelauto's nog steeds onder de N2-categorie vallen en daarmee als vrachtauto worden beschouwd. Dit heeft gevolgen voor verkeersregels, verzekering en wegenbelasting. De verkeersborden C7 en C7b blijven van toepassing op dit type voertuig.
Daarnaast is er vanaf medio 2026 een vrachtwagenheffing van toepassing voor vrachtauto's met een maximum massa vanaf 3500 kg. Voor de nul-emissie bestelauto's tot 4250 kg geldt echter een vrijstelling van deze heffing. Wat betreft de tachograafplicht, geldt er een vrijstelling zolang de bestuurder zijn gewerkte uren bijhoudt via een boordcomputer.
De verplichte veiligheidscursus kan zowel intern als extern worden georganiseerd, en het leerplan is beschikbaar via het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Voor meer informatie over de regeling en de specifieke eisen kunnen ondernemers terecht op de website van het ministerie.
11 april 2025 om 08:24 Laatst gewijzigd: 11 april 2025 om 09:312 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.