In februari 2025 heeft de detailhandel een omzetgroei van 1,6 procent gerealiseerd vergeleken met dezelfde maand in 2024, volgens het CBS. Hoewel de omzet steeg, lag het verkoopvolume 0,9 procent lager. De non-foodsector, inclusief online detailhandel, zag een omzetstijging van 1,7 procent, terwijl de foodsector, die winkels in voedings- en genotmiddelen omvat, een groei van 1,5 procent noteerde. Online werd er zelfs 3,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de variatie in koopdagen, wat betekent dat de omzet in sommige weken hoger kan zijn dan in andere. Zonder deze correctie zou de omzet van de detailhandel 0,5 procent lager zijn geweest dan in februari 2024.
De non-foodsector, die ook de online verkoop omvat, zag een omzetgroei van 1,7 procent. Het volume, dat gecorrigeerd is voor prijsveranderingen, steeg met 0,5 procent. Drogisterijen en winkels in recreatieartikelen presteerden goed, terwijl doe-het-zelfzaken, kledingwinkels, en winkels in consumentenelektronica te maken hadden met een daling in omzet.
In de foodsector steeg de omzet met 1,5 procent, maar het verkoopvolume daalde met 3,6 procent. Supermarkten zagen hun omzet met 1,2 procent toenemen, terwijl speciaalzaken een groei van 3,6 procent realiseerden.
De online omzet groeide met 3,8 procent, waarbij webwinkels een stijging van 6,9 procent noteerden. Echter, de onlineomzet van multichannelers, winkels die ook fysieke locaties hebben, daalde met 1,4 procent. De onlineverkoop van voedingswinkels, drogisterijen en consumentenelektronica steeg, terwijl kledingwinkels een lagere onlineomzet rapporteerden in vergelijking met vorig jaar.
02 april 2025 om 10:22 Laatst gewijzigd: 03 april 2025 om 10:022 minuten Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.