Krappe gezinsbudgetten betekenen dat minder mensen deze feestdagen online zullen winkelen. Adobe voorspelt dit seizoen een online verkoop van 209,7 miljard dollar, een stijging van 2,5% ten opzichte van vorig jaar.

Adobe verwacht dat kortingen "massaal" zullen zijn, met een recordaantal van 32% van de transacties, omdat detailhandelaren worstelen met een te grote voorraad en voorzichtige consumenten.

Op Cyber Monday wordt een recordomzet van 11,2 miljard dollar verwacht, een stijging van 5,1% ten opzichte van vorig jaar.

Maar Adobe verwacht dat de verkoop op Black Friday slechts 1% zal stijgen tot 9 miljard dollar, terwijl de online verkoop op Thanksgiving met 1% daalt tot 5,1 miljard dollar.

"De vorm van de feestdagen zal er dit jaar anders uitzien, met vroege kortingen in oktober die uitgaven aantrekken die rond de Cyber Week zouden hebben plaatsgevonden," zei Patrick Brown, vice president of growth marketing and insights. "Ook al verwachten we dit seizoen een eencijferige groei online, het is opmerkelijk dat consumenten dit jaar al meer dan $590 miljard online hebben uitgegeven met een groei van 8,9%, wat de veerkracht van de vraag naar e-commerce benadrukt." 

Adobe voorspelt ook aanzienlijke verschuivingen in de manier waarop mensen online kopen, waaronder een recordbedrag van 13,3 miljard dollar aan boodschappen. Het verwacht dat elektronica 49,8 miljard dollar aan online uitgaven zal genereren, een stijging van 2,9%. En het voorspelt dat de kledingverkoop met 6,7% zal dalen omdat consumenten meer in de winkel gaan kopen.

Verwacht wordt dat kruidenierswaren, elektronica en kleding samen goed zullen zijn voor 103,8 miljard dollar aan online uitgaven.

Adobe verwacht ook vroege pieken als consumenten zich haasten om te profiteren van de aanbiedingen van Amazon Prime's speciale Prime Day promotie deze maand.

Het is de eerste keer dat Amazon twee Prime Days in één jaar houdt. Vooral de eerste in 2022 had impact, met een stijging van 20,9% op jaarbasis in de online verkoop in juli.