De Zweedse moderetailer H&M overweegt kosten in rekening te brengen voor online retourzendingen in het kader van een reeks efficiëntiemaatregelen om de stijgende kosten te drukken.

Het bedrijf probeert de vergoedingen de komende dagen uit in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk en omarmt daarmee een maatregel die ook door rivalen wordt toegepast, aldus CEO Helena Helmersson.

"We testen het als een mogelijke maatregel, afhankelijk van hoe de klanten reageren", zei de CEO donderdag tegen Bloomberg.

H&M wil de kosten verlagen om de gestegen grondstof- en vrachtprijzen te compenseren, na een teleurstellend kwartaalverslag waardoor de aandelenkoers bijna het laagste punt in 18 jaar bereikte.  

Positief is dat Helmersson zei dat de inflatie op sommige grondstoffen zoals katoen en ook op transport wellicht een piek heeft bereikt - ook al kunnen valuta-effecten de prijzen volgend kwartaal laten stijgen. 

"Er is nog veel onzekerheid, maar het lijkt erop dat de piek is bereikt en langzaam maar zeker afvlakt", aldus Helmersson. "De grootste factor die ons in de toekomst beïnvloedt, is de Amerikaanse dollar."