Hoewel de post-covid vermoeidheid wellicht de grootste factor is in de daling van de installatie en het gebruik van e-commerce apps spelen ook nieuwere ontwikkelingen een rol, zoals de oorlog in Oekraïne, verstoring van de toeleveringsketen, stijgende inflatie en vrees voor een dreigende economische neergang.

 

In 2022 heeft e-commerce niet meer de aantrekkingskracht die het ooit had. Stijgende prijzen, die de afgelopen maanden een tol hebben geëist van marketingbudgetten en planning, dragen ook bij aan de daling, omdat campagnes die app-downloads aanmoedigen stagneren, aldus AppsFlyer's 2022 State of eCommerce App Marketing rapport. 

Door deze stagnatie richten apps zich op andere tactieken om hun gebruikersbestand te behouden, zoals remarketing en het gebruik van owned media kanalen voor promotie. Het gebruik van owned media sprong tussen juli 2021 en juli 2022 inderdaad met 360% op jaarbasis.

Naarmate het einde van het jaar nadert, kunnen marketeers volgens de studie ook pushen rond belangrijke komende evenementen zoals Black Friday, Singles' Day en het WK voetbal, om installaties aan te moedigen.

"Het zal interessant zijn om te zien hoe het vakantieseizoen van 2022 zal verlopen," leest het rapport. "Een afkoeling na Covid-pieken en toenemende economische en logistieke uitdagingen lijken een neerwaartse richting te voorspellen. Maar consumentengedrag en winkelen tijdens de feestdagen hebben soms hun eigen weg ... Er kan nog steeds trek zijn in een feestelijk seizoen, dat zowel Kerstmis als het WK omvat."