Het Zweedse fintech-bedrijf Klarna heeft in het eerste kwartaal van 2024 de uitgaven voor sales en marketing aanzienlijk kunnen drukken dankzij de inzet van AI-technologie. Door gebruik te maken van generatieve AI, zoals de tools van OpenAI, lukte het Klarna zijn uitgaven aan externe marketingbureaus zoals vertaaldiensten en social media-agencies met 25% te verlagen. Dit betekende een kostenbesparing van 4 miljoen dollar op jaarbasis.
Daarnaast bespaarde Klarna 6 miljoen dollar aan kosten voor het produceren van marketingbeelden door de inzet van AI-tools voor beeldgeneratie, zoals Midjourney, DALL-E en Firefly. In de eerste drie maanden van dit jaar wist het fintech-bedrijf al meer dan 1.000 beelden met AI te genereren, waardoor de ontwikkelcyclus voor visuele content van zes weken naar slechts zeven dagen werd teruggebracht.
"Met generatieve AI kunnen we op een veel efficiëntere en meer responsive manier actie ondernemen voor belangrijke retailevenementen", aldus David Sandström, Chief Marketing Officer bij Klarna. "Traditioneel was het erg kostbaar om aangepaste beelden voor iedere gelegenheid te produceren, maar met AI is dat geen probleem meer. Daardoor hoeven we geen gebruik meer te maken van stockbeelden."
Klarna maakt tevens gebruik van AI om de hoeveelheid unieke en relevante marketing content verder op te voeren, met dank aan een AI-gedreven schrijfhulp die het bedrijf zelf ontwikkelde. Naar verwachting bespaart deze tool nog eens miljoenen aan externe bureaukosten voor het schrijven van teksten.
Door de AI-inzet verwacht Klarna dit jaar in totaal zo'n 10 miljoen dollar te besparen op marketingkosten bij externe partijen. De samenwerking met AI-startup OpenAI heeft er mede toe geleid dat de fintech-onderneming nu haar marketingactiviteiten volledig in eigen huis kan uitrollen.
31 mei 2024 om 10:48 Laatst gewijzigd: 14 juni 2024 om 07:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.