Lokale ondernemers in Nederland worstelen met de gevolgen van het toenemende online winkelen. Veel buurtpakketpunten moeten de deuren sluiten omdat ze de enorme stroom pakketten niet meer aankunnen. Consumenten zien daardoor hun dichtbijgelegen ophaalpunten verdwijnen.
Het succes van webwinkels als Bol.com, Vinted en buitenlandse giganten als Shein heeft een keerzijde voor veel kleine winkeliers. Waar zij in eerste instantie een pakketpunt openden om nieuwe klanten te trekken, loopt de zaak nu volledig vol met dozen en tassen van pakketbezorgers.
De hoge kosten voor opslag, personeel en logistiek wegen voor veel ondernemers niet meer op tegen de magere vergoedingen van koeriersdiensten als DHL, DPD en GLS. Een gemiddelde uitbetaling van 20 tot 50 cent per afgeleverd pakket levert nauwelijks rendement op voor de enorme werkdruk.
Met name in kleinere dorpen en stadswijken worden lokale pakketpunten opgeheven. Consumenten moeten daardoor soms kilometers omrijden om een pakketje op te halen of af te leveren bij een van de overgebleven ophaalpunten.
De landelijke pakketdiensten erkennen de problemen niet altijd. Zo stelt PostNL dat negentig procent van de Nederlanders een PostNL-punt of pakketautomaat binnen één kilometer van hun woning heeft.
De oplossing lijkt te liggen bij zelfbedieningsopties als lockers en inleverpunten waar de winkelier zelf niet meer aan te pas hoeft te komen. Maar een echt arbeidsintensief alternatief is er vooralsnog niet voor de populaire buurtpakketpunten die nu in rap tempo lijken te verdwijnen.
28 mei 2024 om 07:17 Laatst gewijzigd: 10 juni 2024 om 13:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.