Rederijen worstelen met capaciteitstekort op routes tussen Azië en Europa
Rederijen worstelen met capaciteitstekort op routes tussen Azië en Europa
De grote containerallianties kampen met een aanzienlijk capaciteitsprobleem op de lucratieve routes tussen Europa en Azië. Onderzoek van Alphaliner toont aan dat er momenteel een tekort is van bijna 10% aan operationele schepen voor het handhaven van de wekelijkse vaardiensten.
Ondanks de toevoeging van nieuwe tonnage de afgelopen maanden, hebben de omvaarroutes om de Rode Zee crisis ertoe geleid dat meer schepen nodig zijn voor dezelfde routes. In totaal zijn 376 schepen vereist voor de 25 diensten tussen Azië en Europa, maar de drie allianties beschikken samen slechts over 340 schepen.
Met name de Ocean Alliance ondervindt de grootste problemen om voldoende capaciteit in te zetten. Leden als CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL worstelen om hun gezamenlijke AEM1/MD2 dienst naar de Griekse hub Piraeus volledig te bemannen.
"Deze oostelijke Middellandse Zee routes spelen een cruciale rol voor de alliantie. Als gevolg hiervan zijn enkele grotere schepen van Noordwest-Europese routes overgeheveld naar de Piraeus-dienst, waardoor elders tekorten ontstaan," aldus Alphaliner.
Zo moet de door Evergreen geopereerde CES-dienst tussen Verre Oosten en Noord-Europa het doen met slechts 8 van de benodigde 14 schepen. Voor de AEM1/MD2 route zijn 20 extra schepen nodig bovenop de 120 ingezette schepen.
De grootste alliantie 2M Alliance van Maersk en MSC heeft 8 extra schepen nodig om de volledige vloot van 126 schepen in de vaart te houden. Ook de THE Alliance van Hapag-Lloyd, Yang Ming, HMM en ONE heeft 8 extra schepen nodig voor haar vloot van 110 schepen.
Met een gemiddelde capaciteit van 14.150 TEU per ontbrekend schip, komt het totale tekort neer op ruim 500.000 slotcontainers. Dat vertegenwoordigt 9,6% van de totale capaciteit die nodig is voor de stabiliteit van de dienstregelingen.
Alphaliner voorziet voorlopig geen snel herstel van de marktsituatie gezien de aanhoudende onrust in de Rode Zee regio.
17 mei 2024 om 08:01 Laatst gewijzigd: 07 juni 2024 om 10:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.