Europese consumentenbonden klagen Temu aan voor misleiding
Europese consumentenbonden klagen Temu aan voor misleiding
Achttien Europese consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben een officiële klacht ingediend bij nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Het platform zou cruciale informatie achterhouden en er misleidende praktijken op na houden.
"Temu houdt zoveel informatie achter dat consumenten geen weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen," stelt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. "Daarnaast hebben klanten geen idee of het product dat ze kopen wel veilig is."
De klachten gaan er over dat Temu consumenten onvoldoende informeert over de identiteit van verkopers en de veiligheid van producten. Ook zou het platform niet transparant zijn over de criteria waarop producten worden aangeboden.
"En tot slot staat het platform ook nog eens bol van de manipulatieve technieken om consumenten meer geld te laten uitgeven," aldus Molenaar. Als voorbeeld noemt ze dat duurdere productversies worden aangeboden zodra op een item is geklikt. Ook zou Temu het opheffen van accounts onnodig bemoeilijken.
De klacht is ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt, die deze zal doorsturen naar de Ierse toezichthouder waar Temu zijn Europese hoofdkantoor heeft.
Temu ligt al langer onder vuur van consumentenorganisaties, die eerder vielen over onvolledige ingrediëntenlijsten bij cosmeticaproducten en misleidende kortingsweergaves en recensies.
"Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze op een eerlijke manier winkelen en veilige producten kopen. Temu moet zich gewoon aan de Europese regels houden," besluit Molenaar.
16 mei 2024 om 11:27 Laatst gewijzigd: 12 juni 2024 om 20:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.