Hapag-Lloyd is een samenwerking aangegaan met IKEA Supply Chain Operations om de containerverzendingen vanuit Azië te verduurzamen. Dit markeert een belangrijke stap richting een duurzamere maritieme industrie.

Van maart 2024 tot februari 2025 zullen beide bedrijven gebruik maken van Hapag-Lloyd’s hoogste biobrandstofoptie "Ship Green 100". Deze brandstof is gebaseerd op afval- en residubased biobrandstoffen in plaats van conventionele scheepsbrandstof. IKEA verwacht in deze periode een CO2-reductie van ongeveer 100.000 ton te realiseren.

“IKEA staat bekend om zijn niet-aflatende inzet voor duurzaamheid en is een van onze gewaardeerde klanten. Door samen te werken, verminderen we de CO2e-uitstoot aanzienlijk,” zegt Danny Smolders, Managing Director Global Sales bij Hapag-Lloyd. “Ship Green is een belangrijk onderdeel van onze decarbonisatiestrategie en brengt ons een stap dichter bij ons doel van een netto-nul vlootoperatie tegen 2045.”

IKEA streeft ernaar om de relatieve broeikasgasemissies van hun producttransport tegen 2030 met 70% te verminderen en tegen 2040 uitsluitend gebruik te maken van emissievrije zware voertuigen en zeeschepen. “Door dit soort inspanningen kunnen we de directe uitstoot van de zeescheepvaart op korte termijn verminderen,” zegt Dariusz Mroczek, Category Area Transport Manager bij IKEA Supply Chain Operations. “Biobrandstof is echter niet de ultieme oplossing en we moeten blijven samenwerken om de noodzakelijke verschuiving naar emissievrije brandstoffen en technologieën te realiseren.”