De containervervoerders in de zeevrachtsector balanceren tussen risk and reward bij het onderhandelen over nieuwe contracten, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de Xeneta Shipping Index (XSI). Hoewel de wereldwijde XSI in april licht steeg, was de index nog steeds 50,1 procent lager ten opzichte van vorig jaar.

Het XSI-cijfer voor Europese import steeg in april naar 171,8 punten, een toename van 9,2 procent ten opzichte van maart, wat de grootste maand-op-maand groei is sinds juni 2022. Deze stijging wordt voornamelijk toegeschreven aan het aanhoudende conflict in de Rode Zee. Daarentegen daalde de subindex voor Amerikaanse import met 9,4 procent ten opzichte van de vorige maand en met 67 procent vergeleken met het voorgaande jaar, naar 150,6 punten.

"De case voor hogere langetermijntarieven wordt versterkt door een toename van 10,7 procent in de wereldwijde containervolumes in januari en februari vergeleken met de eerste twee maanden van 2023," aldus Xeneta's senior shipping-analist Emily Stausboll.

Ondanks de positieve Europese cijfers is de import-XSI voor Europa nog steeds 34,2 procent lager in vergelijking met een jaar geleden. De XSI voor export uit het Verre Oosten steeg in april met 5,6 procent naar 160,1 punten, het hoogste punt in de afgelopen zeven maanden. Toch ligt het cijfer nog steeds de helft onder het niveau van april vorig jaar. Ondertussen registreerde de XSI voor import uit het Verre Oosten de derde opeenvolgende maand-op-maand stijging, met een toename van 6,9 procent naar 124,8 punten.