Het aantal fysieke winkels in Nederland stijgt weer, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor retailers is de fysieke winkel van strategisch belang, omdat ze daar hun klanten het beste kunnen adviseren en zo hun verkoop kunnen stimuleren. Maar winkelmedewerkers moeten wel over de juiste tools beschikken om op ieder moment van de dag te kunnen zien waar artikelen zich in de toeleveringsketen bevinden.

Neem bijvoorbeeld kledingbedrijven: in hun webshop presenteren ze steeds gedetailleerdere informatie. Denk aan maten, kleuren, maar ook foto’s van diverse modellen. Hierdoor kunnen shoppers beter bepalen of ze een item wel of niet aanschaffen. Desondanks blijft de fysieke winkel de beste klantervaring bieden: shoppers kunnen items passen en krijgen er persoonlijk advies.

Voor een winkel is het echter een uitdaging om altijd alle kledingitems in elke maat op voorraad te hebben, waardoor shoppers soms hun gewenste item niet kunnen kopen wanneer ze in de winkel zijn. Daarom is het belangrijk dat winkelmedewerkers te allen tijde voorraden kunnen checken en de mogelijkheid kunnen bieden om het product te bestellen, zodat een consument het kan ophalen in de winkel, bij een afhaalpunt of thuisbezorgd krijgt.

Dat lijkt vanzelfsprekend, maar uit onderzoek blijkt dat minder dan de helft van de retailers (48 procent) dit aanbiedt. Onzekerheid over hun voorraad lijkt een belangrijke reden te zijn: retailers geven aan gemiddeld slechts 70 procent van de tijd nauwkeurig inzicht te hebben in de voorraad in hun bedrijf.

Het is essentieel dat retailers over de juiste technologie beschikken zodat ze hun winkelmedewerkers met de juiste tools kunnen uitrusten die hen altijd inzicht geeft in klanthistorie, in de beschikbare voorraad (ongeacht waar deze zich bevindt), en meerdere leveringsopties kan aanbieden. Zodat ze hun klanten een optimale winkelervaring kunnen bieden en tegelijkertijd hun eigen verkoop kunnen stimuleren.

Pieter Van den Broecke is CEO van Manhattan Associates