Volgens het meest recente rapport van het CBS heeft de Nederlandse detailhandel in maart een omzetgroei van 4,8 procent gerealiseerd vergeleken met maart vorig jaar. 

De omzet in de non-foodsector zag een aanzienlijke stijging van 6,2 procent, waarbij vooral drogisterijen, schoenenwinkels, kledingzaken, en doe-het-zelfzaken goede resultaten noteerden. De omzet van winkels in consumentenelektronica en meubels en woninginrichting nam daarentegen af.

In de foodsector steeg de omzet met 2,3 procent. Supermarkten rapporteerden een omzetgroei van 1,9 procent, terwijl speciaalzaken zelfs een groei van 5,5 procent lieten zien. Dit weerspiegelt een lichte stijging van het verkoopvolume met 0,3 procent.

De online verkoop blijft een belangrijke groeimotor voor de detailhandel. Webwinkels, als hoofdactiviteit gericht op verkoop via internet, zagen hun omzet met 3,8 procent stijgen. Multi-channelers, voor wie online verkoop een nevenactiviteit is, noteerden een bescheiden groei van 0,2 procent. Met name in de sectoren voedingsmiddelen en drogisterijen was een positieve trend zichtbaar in de online verkoop.