Amazon heeft dinsdag zijn kwartaalcijfers gepresenteerd, waaruit blijkt dat het bedrijf steeds meer omzet behaalt uit digitale activiteiten. Het waren afgelopen jaar namelijk met name de clouddiensten en de verkoop van advertenties die het hardst groeide.

In het eerste kwartaal van dit jaar behaalde Amazon wereldwijd $118 miljard aan omzet uit zijn consumentenproducten zoals webwinkels, streamingsdiensten en supermarktketen Whole Foods. Dit betekent een omzetstijging van 12% in Noord-Amerika en 10% in de rest van de wereld.

De clouddiensten, opererend onder de naam AWS, zagen een omzetstijging van 17% naar $25 miljard. Deze tak is minder groot dan de consumententak, maar genereert met een operationele winst van $9,4 miljard aanzienlijk meer winst dan de $5,9 miljard van de consumentenactiviteiten.

De stijgende vraag naar AI-technologieën, zoals grote taalmodellen, speelt AWS in de kaart. Amazon investeert daarom onder andere in datacentra en heeft aangekondigd dat het $150 miljard uittrekt over een periode van tien jaar om deze uit te breiden. Daarnaast investeert Amazon ook in AI via het bedrijf Anthropic, dat concurreert met andere grote taalmodellen.

De digitale verkoop binnen de consumententak, waaronder advertenties, kent ook een sterke groei. Met $11,8 miljard aan omzet uit advertenties (+24% ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar) wordt Amazon een geduchte concurrent van advertentiemagnaten als Meta en Alphabet.

Voor het tweede kwartaal van 2024 verwacht Amazon een omzet van ongeveer $147 miljard, wat een groei van ongeveer 9% zou betekenen ten opzichte van het jaar ervoor. De winst wordt geschat rond de $12 miljard, wat meer dan 50% hoger is dan vorig jaar.