De online beddenwinkel Beddenplein.nl is deze week failliet verklaard, zo bevestigde een woordvoerder aan televisieprogramma Kassa. Het faillissement volgt na een periode van aanhoudende klachten over de service van de webshop, waarbij klanten waarschuwingen van de Consumentenbond negeerden en Kassa uitgebreid rapporteerde over de problematiek.

Klanten van Beddenplein.nl kampten met langdurige vertragingen in de levering van hun bestellingen, ontvangen onvolledige producten en kregen te maken met een terugbetalingstermijn van 30 dagen, terwijl wettelijk 14 dagen is voorgeschreven. Deze klachten culmineerden uiteindelijk in een faillissementsaanvraag door een externe partij afgelopen dinsdag.

De impact van het faillissement op de betrokken partijen is nog onduidelijk. "De komende periode zal meer duidelijkheid moeten brengen op de impact van het faillissement," aldus de woordvoerder. Voor consumenten die nog geld tegoed hebben van het bedrijf, lijkt de kans op terugbetaling echter klein. In het afhandelingsproces van het faillissement krijgen de Belastingdienst, het UWV en werknemers met loonvorderingen namelijk voorrang. Particuliere klanten staan achteraan de lijst en hebben weinig prioriteit bij de verdeling van eventuele resterende middelen.