De Duitse maaltijdbezorgdienst HelloFresh heeft de nettowinst in het eerste kwartaal zien dalen. Het aantal bestellingen van maaltijdboxen nam af en tegelijkertijd investeerde het bedrijf in het nieuwe kant-en-klaarsegment. Desondanks overtrof het bedrijf de winstvoorspellingen.

De aangepaste EBITDA kwam voor afgelopen kwartaal uit op 16,8 miljoen euro ($17,99 miljoen), aanzienlijk lager dan de 66,1 miljoen euro van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks overtrof dit bedrag de gemiddelde schatting van analisten van 3,6 miljoen euro.

De omzet bij constante valuta steeg met 3,8% naar 2,09 miljard euro, wat iets hoger was dan de gemiddelde schatting van analisten van 2,02 miljard euro.

De omzet uit de kernactiviteit van maaltijdboxen daalde met 6,9% naar 1,57 miljard euro, terwijl de kant-en-klaar-maaltijden een omzet van 502,6 miljoen genereerden, een stijging van 56%.

Het van oorsprong Duitse bedrijf beleefde een opleving tijdens de pandemie, toen klanten die thuis zaten de maaltijdboxen kochten om te koken tijdens de lockdowns. Nu kampt hun maaltijdboxactiviteit met uitdagingen door de stijgende inflatie.

Het in Berlijn gevestigde bedrijf heeft sinds november twee winstwaarschuwingen uitgegeven, waarin het lagere dan verwachte omzetgroei, hogere marketingkosten en uitbreidingskosten voor de kant-en-klaar-maaltijden aangaf. Het aandeel HelloFresh heeft sinds september 80% van haar waarde verloren. Vanochtend opende het aandeel HelloFresh 6% hoger.