De helft van de Nederlandse bedrijven met logistieke processen (51%) werkt slechts samen met één of twee vervoerders. Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder, uitgevoerd onder bijna driehonderd verantwoordelijken voor het logistieke proces binnen Nederlandse bedrijven. Eén op de vijf (21%) kiest voor een meer diverse aanpak door met drie of vier vervoerders in zee te gaan. Voor dertien procent van de bedrijven valt de keuze op een samenwerking met vijf of meer vervoerders.

Met hoeveel vervoerders bedrijven ook werken, de samenwerking wordt in elk geval regelmatig onder de loep genomen. Als bedrijven bijvoorbeeld merken dat de leverkwaliteit daalt, gaat zestig procent op zoek naar alternatieven. Deze dalende leverkwaliteit zorgt immers bij 61 procent van de bedrijven voor een hogere werkdruk voor de klantenservice. Als het gaat om tariefwijzigingen, zijn retailers iets minder snel geneigd om andere opties te onderzoeken. Toch kijkt 41 procent van de bedrijven bij een tariefstijging naar alternatieve vervoerders.

Gelukkig hoeven vervoerders niet direct te vrezen dat zij klanten gaan verliezen: driekwart van de retailers (74%) is namelijk tevreden over de partner(s) waar zij mee samenwerken. En dat blijft toch het belangrijkste criterium voor een samenwerking.

Jeroen Gehlen, co-founder bij Wuunder: “Het is opvallend dat zoveel bedrijven met maar één of twee vervoerders samenwerken. Dat kan namelijk risico’s met zich meebrengen als een vervoerder bijvoorbeeld tijdelijk ondermaats presteert of toeslagen hanteert bij specifieke afmetingen en gewichten. Het is dan ook aan te raden om goed te inventariseren welke behoeften je klanten hebben, zoals snelle levering en mogelijkheid tot bezorging op een pakketpunt, en welke vereisten je producten hebben die vervoerd moeten worden. Aan de hand daarvan kunnen bedrijven verschillende vervoerders kiezen, die samen aan deze vereisten kunnen voldoen.”