De Italiaanse e-commerce sector heeft afgelopen jaar een significante groei doorgemaakt. De omzet is geschat op € 80,55 miljard, wat een jaarlijkse groei van 27,14% betekent. Deze groei was deels te danken aan inflatie, die slechts 6,16% van de groei voor haar rekening nam.

Opvallend is dat te midden van de groei, de verkoop van elektronische apparaten een daling van 3,5% in omzet liet zien. Sieraden en horloges behaalden een omzetstijging door hogere prijzen, ondanks een daling in het aantal verkochte artikelen.

De opmars van online aankopen bleef doorgroeien, met een indrukwekkende penetratie van 87,7% onder de bevolking. Mobiele internetgebruik bereikte een nieuw hoogtepunt van 96,9%. Ondanks de hoge aantallen blijft het zuiden en de eilanden van Italië achter met een penetratie van 59,6%.

Online winkelen is in Italië populairder dan ooit, waarbij 47,1% van de internetgebruikers wekelijks online aankopen doet en dit percentage stijgt naar 62% als we kijken naar de aankoop van goederen en diensten over het hele jaar. Belangrijk is de groei in het unieke aantal online shoppers, dat steeg naar 38 miljoen in 2023.

Reizen, toerisme en dierbenodigdheden zagen online de grootste toename in omzet. Reis- en toerismesectoren groeiden met 42%, en de online uitgaven voor dierbenodigdheden plusten met 37%. Deze cijfers tonen de verschuiving van Italiaanse consumenten naar meer online en diverse aankopen, ondanks de uitdagingen in de markt.

Het gedrag van online shoppers is ook verschoven. In september 2023 was de groei in het aantal unieke maandelijkse gebruikers die online winkelden licht gestegen. Bovendien gebruikten 44,9% van de Italianen het internet om producten en merken op te zoeken. 90,4% bezocht in de afgelopen 30 dagen een webshop.