Amazon heeft jarenlang informatie over concurrenten als Walmart en eBay verzameld door producten direct op hun websites te verkopen, zo blijkt uit onderzoek van The Wall Street Journal. Onder de noemers "Big River Services International" en "Project Curiosity" vergaarde het e-commercebedrijf inzage in de logistieke en retailoperatie van haar concurrenten.

De Amazon-medewerkers verkochten artikelen zoals t-shirts, schoenen en strandstoelen op platforms van concurrenten en gebruikte de verkregen gegevens om Amazon's eigen bedrijfsbeslissingen te informeren. Medewerkers van Big River namen extreme maatregelen om hun connecties met Amazon te verbergen, zelfs in communicatie met andere Amazon-medewerkers. Ze gebruikten aparte, niet-Amazon e-mailadressen en werden getraind op hoe te reageren als hun werkelijke werkgever werd ontdekt.

Een woordvoerder van Amazon verdedigde de praktijken door te stellen dat benchmarking, een gangbare praktijk in het bedrijfsleven is: "Amazon, net als veel andere retailers, heeft benchmarking- en klantbelevingsteams die onderzoek doen naar de ervaringen van klanten, inclusief onze verkooppartners, om hun ervaringen met ons te verbeteren."

Daarnaast heeft Amazon informatie verzameld over logistieke diensten zoals e-commercefulfilment van FedEx, welke inzichten leverde aan het logistieke team van Amazon. De woordvoerder van Amazon benadrukte dat de prijsinformatie werd verkregen na de lancering van FedEx Fulfillment en dat deze informatie een van de vele overwegingen was in prijsdiscussies.