Amazon is in Polen beboet voor misleidende consumentenpraktijken op zijn online marktplaats met een boete van bijna 7,4 miljoen euro. De Poolse consumenten- en concurrentiewaakhond, de UOKiK, heeft onderzoek gedaan naar aanleiding van klachten over Amazons handelswijze sinds september 2021. Het onderzoek, dat in februari 2023 formeel werd gestart, concludeerde dat Amazon consumenten misleidt over de afronding van verkoopcontracten en gebruik maakt van ontwerpkeuzes die een vertekend beeld van urgentie kunnen geven.

Amazon behandelt het moment van aankoop niet als de afronding van een verkoopcontract, ondanks dat het consumenten een bevestiging van hun bestelling stuurt. "Amazon misleidt consumenten wat betreft het moment van sluiten van het verkoopcontract," schrijft de UOKiK. Klachten wijzen ook op misleidende informatie over productbeschikbaarheid en levertijden en een zogenaamde 'dark pattern design' die druk uitoefent op consumenten om zo snel mogelijk te bestellen.

Tomasz Chróstny, president van de UOKiK, zei: "Informatie over productbeschikbaarheid en snelle verzending is erg waardevol voor consumenten en voor velen kan dit de belangrijkste reden zijn om een aankoopbeslissing te maken. Echter, zulke informatie mag geen lokmiddel zijn. Als de ondernemer een specifieke leverdatum geeft, moet hij deze nakomen."